Co to jest Sculpting?
Sculpting jest to w tłumaczeniu z angielskiego rzeźbienie. Dawniej rzeźbiono w drewnie postacie itd. Dziś pojęcie to może mieć wiele znaczeń. Współcześnie Sculpting można rozumieć jako technikę rzeźbiarstwa cyfrowego lub technikę 3D.
Czym dokładnie jest rzeźba?
Zbiór punktów zapisanych cyfrowo może tworzyć obiekt. Punkty te łączą się w odcinki i płaszczyzny, złożone siatki tworzące obiekt lub grupy obiektów. Właściwości fizyczne tego obiektu nie są ściśle określone, mogą być dowolnie zmieniane. Można oddziaływać na poszczególne elementy rzeźby.
Jak tworzy się Sculpting?
Sculpting tworzy się za pomocą odpowiednich narzędzi. Opracowane zostały specjalne programy komputerowe, które umożliwiają rzeźbienie obiektów. Takie narzędzia pozwalają na bardzo szczegółowe projektowanie detali. Można także modelować objętościowo, niemal jak w rzeczywistości. Dostępne narzędzia pozwalają też na przypisywanie punktom, obiektom określonych właściwości i parametrów.
Jakie są narzędzia do rzeźbiarstwa cyfrowego?
Jednymi z najbardziej podstawowych narzędzi są tablety graficzne i komputery. Innymi bardziej zaawansowanymi urządzeniami są skanery 3D, drukarki 3D, maszyny cnc. Wszystkie te urządzenia wraz z dołączonym oprogramowaniem pozwalają uzyskać gotowy wyrób, rzeźbę. Technika umożliwia nie tylko wywołanie ruchu, ale również siłę nacisku czy kąt pochylenia oraz dobranie innych parametrów.
Jakie jest zastosowanie rzeźbiarstwa cyfrowego?
Technika ta jest stosunkowo nową i od niedawna pojawiła się na rynku. Póki co zyskuje coraz większą popularność dzięki niesłychanym możliwością do osiągnięcia. Znajduje ona zastosowanie w projektach, takich jak zaawansowane gry komputerowe, filmy dokumentalne, filmy fantasy, reklama, architektura, formy użytkowe, a także wiele innych. W zależności od zastosowania modele mogą przyjmować różną formę i kształt.
Jakie są najczęściej stosowane programy komputerowe?
Do wykonywania rzeźbiarstwa cyfrowego jest dostępna cała gama programów komputerowych. Są to w większości zdecydowanie narzędzia o charakterze komercyjnym, kosztującym od kilku tysięcy do kilkunastu za jedną licencję. Czasem zdarza się, że można natknąć się na darmowy open source studencki, ale przekłada się to też na wydajność i jakość programu i wychodzących z nich modeli dzieł sztuki. Najczęściej używanymi programami komputerowymi na rynku są następujące tytuły: Przykłady szeroko stosowanych programów rzeźbiarskich:CB model pro, 3D-Coat, Mudbox, Sculptris, ZBrush, SharpConstruct, Softimage XSI, Blender, 3ds Max, ArtOfIllusion, Bryce, Cinema 4D, Form-Z, Houdini, LightWave 3D, Maya, MODO, Poser, Silo, Rhinoceros 3D, SketchUp, Strata 3D oraz TrueSpace i wiele innych tytułów. Specjaliści, w tym także programiści oprogramowania komputerowego prowadzą wciąż prace mające na celu udoskonalenie technik rzeźbiarstwa cyfrowego