Na fali rozwoju komputeryzacji świata technologie informatyczne wkroczyły również do sfery sztuki. Dzięki temu rozwija się nowa dziedzina pracy artystycznej, którą nazywa się rzeźbiarstwem cyfrowym (ang. digital sculpting).
NA CZYM POLEGA RZEŹBIARSTWO CYFROWE?
Jaka sama nazwa wskazuje, rzeźbienie cyfrowe polega na tworzeniu obiektów w przestrzeni komputerowej. Za pomocą specjalnych programów informatycznych, twórca może na ekranie komputera, tabletu czy telefonu rzeźbić w wybranym surowcu, przy zastosowaniu technik typowych dla danego surowca rzeźbiarskiego. Pomagają w tym bardzo rozwinięte algorytmy, które przenoszą wzorce pracy w świecie realnym na ekran urządzenia elektronicznego.
ZASTOSOWANIE RZEŹBIARSTWA CYFROWEGO
Rzeźbiarstwo cyfrowe przede wszystkim służy tworzeniu obiektów, które mają znaleźć zastosowanie w przestrzeni wirtualnej. Omawiana dziedzina sztuki jest bardzo często wykorzystywana przy wykonywaniu przedmiotów mających znaleźć się w grach komputerowych. W ten sam sposób tworzy się również bohaterów gamingowych opowieści. Ze względu na nieustanny rozrost rynku rozrywki multimedialnej, branża rzeźbiarstwa cyfrowego bez przerwy się rozrasta. W gruncie rzeczy, to dzięki niej rynek gier mógł w ogóle powstać.
Jednak rzeźbiarstwo cyfrowe nie znajduje swojego zastosowania tylko w branży gier video. Opisywana forma sztuki jest bardzo często używana również przez środowisko filmowców. Dzięki twórcom pracującym w sferze multimedialnej jest możliwe stworzenie postaci występujących w filmach animowanych, czy w produkcjach typu Transformers lub Avengers. Bez ich działalności nie byłby więc możliwy rozwój kina dla najmłodszych oraz produkcji sci-fi czy fantasy.
W ciągu kilku ostatnich lat rzeźbiarstwo cyfrowe stało się nieodłącznym elementem świata realnego dzięki wynalezieniu drukarek 3D. Pozwalają one na przeniesienie rezultatów pracy komputerowej do otoczenia realnego. Dzięki temu rzeźbiarze cyfrowi mogą tworzyć prace, które są bardzo przydatne w świecie medycyny. Przykładem jest projektowanie i drukowanie elementów protez czy implantów wszczepianych w ciało potrzebującego pacjenta.
NOWOCZESNY PROGRAM DO SCULPTINGU 3D
Najbardziej rozpowszechnionym programem w branży rzeźbiarstwa cyfrowego jest Autodesk Mudbox. Pozwala on nie tylko na dowolne kształtowanie trójwymiarowej bryły, lecz umożliwia nawet tworzenie szkieletów w razie tworzenia obiektów ruchomych. Dzięki temu oprogramowanie jest szeroko stosowane wśród twórców filmów animowanych oraz gier komputerowych.